Historie-tur til Sandseterfjellet - Grasdalen - Reiersvann - Lundstulen

Arrangører
Skien Turlag, DNT Telemark
Turområde
Telemark - Lifjell (se kart)

Bli med på en historisk vandring fra Sandseterfjellet til Lundstulen!

Praktisk info:

Dato: 16. aug. Start kl. 10.30 fra Steinhaug

Adkomst /parkering: følg beskrivelse for titopper: Sandseterfjellet.

Parkering ca. 200 m. etter skiltet for gården Steinhaug

Fottøy: godt fottøy anbefales- noen fuktige partier

Tidsbruk: ca 1. time til Sandseterfjellet. 2 til 2,5 til Grasdalen – 4 t. Reiersvann – Holmen 5 t. Med pauser og historiefortelling bør en regne med -6-7 timer

Terreng: Noe krevende – bratte partier ellers lett skogsterreng.

Beskrivelse av turen:

Utgangspunktet for løypa starter ved nedkjøringa til gården Steinhaug (74moh). Skiltet man følger fra starten viser Grasdalen - Sandseterfjellet og går inn til venstre i retning Tveitfjellet. Etter ca.300m starter stigningen opp lia, jevn stigning. Etter ca. 2/3 av stigningen til toppen, bryter vi av mot v. og går mot Sandseter. Vi gjør en liten stopp for å besiktige restene av en jordhytte som 2 russere budde i under krigen. Fra Sandseter går stien i bratt stigning opp til toppen av Sandseterfjellet. Fra toppen går stien videre i lett terreng fram til stidele ved Trytetjenn.

Her tar vi til v. og følger stien som er skiltet til Grasdalen. Vi følger stien fram til en grusvei ved Grasdalsvannet. Etter ca. 200 meter kommer vi fram til Grasdalsvannet og en fin odde med nydelig utsikt som ofte brukes til en rast med niste-pakke. Følger vi grusveien videre, kommer vi forbi flere synker (spor etter gruvedrift) Både disse og en gruve på andre siden av vannet kan være spennende å se nærmere på.  På denne turen er det med lokale kjentfolk som kan fortelle historier bl.a. om «Sølvskatten i Grasdalen» og annet.

Vi vandrer videre fram til setervollen i Grasdalen hvor sagnet om Grasdalssølvet foregikk. Vi går tilbake til skiltet med merket sti til Lundstulen. Her går vi i lett skogsterreng med noe stigning forbi Reiersvann. Her er det fint med en liten stopp for å se på utsikten. Stien går deretter fram til Reiersvann-vegen – følger denne et lite stykke -tar så av denne og følger stien som går langs nordvestre del av Reiersvann. Her kommer vi fram til en skogsbilvei som vi skal følge. På veien passerer vi seteren Lundstulen, som i gamle dager var seter for bl.a. Dolvagårdene. Vi fortsetter på denne grusvegen i lett terreng - mest nedover - fram til parkeringsplassen på gården Holmen.

Historie-tur til Sandseterfjellet - Grasdalen - Reiersvann - Lundstulen

Bli med på en historisk vandring fra Sandseterfjellet til Lundstulen! Praktisk info: Dato: 16. aug. Start kl. 10.30 fra Steinhaug Adkomst /parkering: følg beskrivelse for titopper: Sandseterfjellet. Parkering ca. 200 ...