Lærlingplassen som ble
inngangsport til friluftslivet

Som lærling åpna muligheten seg for å ta grunnleggende turlederkurs, som ruster deltakerne til å lede turer i nærområdet.

Ida Mikalsen har vært lærling i DNT Telemark i litt over et år, og vi gratulerer henne med bestått fagprøve! Her kan du lese om hennes opplevelser som lærling.

Denne teksten står på trykk i Kjentfolk 2019, som går ut til alle medlemmer i disse dager. Klikk på knappen under for å lese den digitale versjonen, eller kom innom tursenteret i Skien for papirversjon om du ikke har fått bladet i postkassa!

Tekst: Ida Mikalsen

Det er mye en skal sette seg inn i når organisasjonen er såpass stor som det DNT er. Det å være lærling i DNT har gitt meg nye interesser, flotte opplevelser og utrolig mye kunnskap som jeg kan dra nytte av i lang tid fremover.

Jeg startet utdanningen på Skien videregående skole, der gikk jeg salg og service første året. Noe som har lagt et godt og solid fundament for å kunne fungere i salgsbransjen. Deretter så var det ett nytt skoleår som ventet, men nå var det fordypning i reiselivet som gjaldt. Så kom læretiden som opprinnelig er på 2 år, men siden jeg har hatt en lærlingplass tidligere så var jeg så heldig at jeg fikk fullføre læretiden i DNT Telemark.

Jeg startet DNT eventyret i april 2018 og fikk åpnet øynene for en helt ny verden. Tidligere hadde jeg så vidt gått en ti-topper i året og har derfor aldri tilbragt noe særlig tid verken til fjells eller i skog. Jeg er vokst opp i en båtfamilie så jeg har stort sett opplevd naturen fra kystsiden, men nå er jeg begynt å gå fjellturer, foretrekke innsjøer og drikke kakao ved bålet om vinteren. Det har vært en velkommen utvidelse av horisonten min.

Det å være involvert i turistforeningen, ga meg først motivasjon til å komme meg ut på enda flere toppturer. Jeg begynte med å gå ti-toppere regelmessig, noe jeg syntes var en trivelig variasjon fra treningssenteret, spesielt i det fine været som var i fjor. Jeg ble etter hvert inspirert til å prøve enda flere nye ting som relaterer til friluftslivet som kajakk, ski, snowboard og mye mer. Plutselig var jeg den som dro med meg venner ut i skogen for å drikke kakao eller fiske. Jeg ble i september med på et turleder-kurs i regi av DNT Telemark, hvor jeg også fikk prøve meg på orientering med kart og kompass, overnatting ute og lengre fjellturer enn hva ti-toppern har bydd på. Jeg hadde en fantastisk helg på kurs og ble vel bare enda mer bitt av basillen.

I 2019 så har jeg allerede fått være flere dager på taket av Telemark (Gaustatoppen Turisthytte) på hele 1883 m.o.h. Der hjalp jeg til med å servere vafler (jeg lærte også å steke de uten at de deler seg på midten forøvrig), lage plakater til markedsføring, og betjente kassen. Gaustatoppen må være ett av de flotteste vinterlandskapene jeg har sett. Ikke lenge etter oppholdet på Gaustatoppen befant jeg meg på ferietur til Svalbard. En plass jeg ikke hadde tenkt på å besøke hadde det ikke vært for min ny-funnede interesse for friluftslivet, og det var en opplevelse jeg absolutt ikke ville vært foruten. Der fikk jeg blant annet prøvd hundekjøring, noe jeg alltid har hatt lyst til å prøve. Jeg har virkelig oppdaget at sitatet «Friluftslivet er for alle», stemmer 100% og at DNT er en utrolig god forkjemper for inkludering. Det er et tilbud for alle og da DNT tok meg inn i varmen åpnet det seg plutselig flere dører og lag med motivasjon for å bruke naturen og la seg inspirere av friluftslivet.

I løpet av lærlingtiden min har jeg hatt veldig varierte arbeidsoppgaver, jeg har vært i butikken/tursenteret der jeg har solgt turutstyr, hjulpet med å planlegge turer, svart på e-post og telefon. Det har vært mye å sette seg inn i, ettersom det har vært mye som måtte læres. Alt fra turbekledning og nødvendig utstyr til hvordan tursekken skal sitte på ryggen. Jeg har også vært nødt til å sette meg litt inn i løypenettet i Telemark og de forskjellige hyttene vi har for å kunne bidra med gode forslag når folk skal planlegge turene sine. Jeg har også drevet med verve-teamet. Det har gått ut på å hjelpe turlagene med å arrangere stander for å skape synlighet i lokalområdet å verve inn nye medlemmer til turlagene. I tillegg så har jeg lagt ut turer og artikler på nett, hjulpet til og fått et innblikk i markedsføringen på sosiale medier. Fine opplevelser er vel det som oppsummerer læretiden best. Jeg har fått oppleve så utrolig mye i tiden min her i DNT Telemark. Alt fra, kajakkturer, toppturer, uteovernatting, hundeslede, besøke Gaustatoppen, være med på landsmøte, skiskyting, middag i samme rom som Dronning Sonja, strikkhopp, turlederkurs og jeg er sikker på at jeg rekker å oppleve enda mer i løpet av sommeren.

Takk for at jeg fikk fullføre lærlingtiden hos dere, at jeg har blitt kjent med så mange gode mennesker, både kollegaer og frivillige, og ikke minst takk til Henriette og Jon Atle for god oppfølging, opplæring og mulighetene dere har gitt meg! Jeg har hatt en fantastisk læretid, i september har jeg forhåpentligvis fagbrevet i hånda og et år fullt av gode opplevelser å se tilbake på.