SjekkUT turer i UT-appen

Bruk den digitale turpostkassa  UT-appen.
Bruk den digitale turpostkassa UT-appen. Foto: Katrine Tellsgård

Den populære digitale turpostkassa - DNT SjekkUT - blir en del av UT-appen og UT.no. 

Den gamle DNT SjekkUT-appen blir lagt ned 1. november 2021.

Du kan allerede nå ta i bruk UT-appen for å registrere dine besøk digitalt - og fortsette å samle på turposter, fjelltopper, hytter og andre steder over hele landet. Det eneste du må gjøre er å opprette en UT-brukerkonto og laste ned siste versjon av UT-appen, hvis du ikke allerede har gjort det!

Vi anbefaler uansett at du først leser gjennom informasjonen under.

NB! Når du oppretter en UT-brukerkonto sender vi deg en e-post med en lenke som du må klikke på for å bekrefte at e-postadressen er din. Denne lenken fungerer bare én gang, og du må klikke på den for å få tilgang til ditt innhold på UT. Ikke mottatt e-post? Les mer om hva du må gjøre.

SjekkUT slik du kjenner det

"Nye" SjekkUT fungerer som før - når du er i nærheten av et sted eller ei hytte kan du "sjekke inn" via UT-appen. Men til forskjell fra tidligere kan du nå registrere besøk på ALLE hytter og steder som du finner i UT-appen, ikke bare DNTs hytter eller turposter. 

Du finner også fortsatt ulike lister, altså samlinger med anbefalte turmål, steder og hytter, satt sammen av DNTs medlemsforeninger. Ved å "følge" eller melde deg på ei liste kan du enkelt ha oversikt over hvor mange steder i lista du har besøkt, samt delta i eventuelle konkurranser eller trekninger knyttet til lista.

Dessverre må du, i første omgang, ha mobildekning/internettilgang for å kunne registrere besøk i UT-appen, men dette håper vi å kunne løse på sikt. Vi ser også på muligheter for å kunne etterregistrere besøk dersom appen ikke fungerer når du er på tur.

Du beholder "innsjekkingene" dine

Vi har tatt vare på alle besøkene du tidligere har registrert i eksisterende SjekkUT. Dermed kan du fortsette "der du slapp" og ikke måtte begynne helt på nytt når du tar i bruk SjekkUT i UT-appen. Du vil også beholde oversikten over alle listene du er påmeldt. 

NB! Dette krever imidlertid at du oppretter en UT-brukerkonto med samme e-postadresse som du har brukt i eksisterende SjekkUT. Se informasjon om dette nedenfor. 

I tillegg har vi tatt vare på alle dine gjestebokinnlegg fra eksisterende SjekkUT. Disse vil du finne igjen i UT-appen. Bildene kommer imidlertid ikke på plass i første omgang. 

Foto: Steinar Skilhagen

Vanlige spørsmål og svar


Hva må jeg gjøre nå?

Hvis du vil kan du allerede nå ta i bruk "nye" SjekkUT i UT-appen. Da må du først opprette en UT-brukerkonto på UT.no (hvis du ikke allerede har gjort dette) og deretter laste ned en oppdatert versjon av UT-appen. Etter dette er du klar for å ta i bruk SjekkUT i UT-appen for å registrere dine besøk digitalt!

For å kunne bruke SjekkUT i UT-appen MÅ du opprette en UT-brukerkonto. Det er selvfølgelig helt gratis. NB! Dersom du har brukt eksisterende SjekkUT-app er det viktig at du bruker samme e-postadresse når du oppretter en ny UT-brukerkonto, slik at vi kan finne igjen dine tidligere besøk.

NB! Når du oppretter en UT-brukerkonto sender vi deg en e-post med en lenke som du må klikke på for å bekrefte at e-postadressen er din. Denne lenken fungerer bare én gang, og du må klikke på den for å få tilgang til ditt innhold på UT. Ikke mottatt e-post? Les mer om hva du må gjøre


Kan jeg fortsette å bruke eksisterende SjekkUT?

Hvis du vil fortsette å bruke eksisterende SjekkUT en stund til, kan du selvfølgelig gjøre dette. Appen vil være tilgjengelig frem til 1. november 2021. Etter denne datoen vil appen slutte å fungere. Alle dine tidligere besøk, samt alle besøk du eventuelt registrerer i eksisterende SjekkUT fra slutten av mai til 1. november 2021, vil automatisk bli overført til UT.no. Du velger dermed selv når du vil ta i bruk "nye" SjekkUT i UT-appen.


MÅ jeg ta i bruk "nye" SjekkUT i UT-appen?

Nei, selvfølgelig ikke. Du velger selv om du vil fortsette å bruke tjenesten eller ikke.


Hva skjer med dataene mine hvis jeg ikke tar i bruk "nye" SjekkUT i UT-appen?

Vi beholder dataene dine i to år, i tilfelle du skulle ombestemme deg. Dersom du ikke tar i bruk "nye" SjekkUT i UT-appen og oppretter en UT-brukerkonto innen 31.12.2023 vil dine gamle brukerdata og tidligere registrerte besøk bli permanent slettet.

NB! Når du oppretter en UT-brukerkonto sender vi deg en e-post med en lenke som du må klikke på for å bekrefte at e-postadressen er din. Denne lenken fungerer bare én gang, og du må klikke på den for å få tilgang til ditt innhold på UT. Ikke mottatt e-post? Les mer om hva du må gjøre


Når er siste frist for å ta i bruk "nye" SjekkUT i UT-appen?

Den eksisterende SjekkUT-appen vil være tilgjengelig frem til 1. november 2021. Etter denne datoen vil appen slutte å fungere. Dersom du ikke tar i bruk "nye" SjekkUT i UT-appen og oppretter en UT-brukerkonto innen 31.12.2023 vil dine gamle brukerdata og tidligere registrerte besøk bli permanent slettet.

NB! Når du oppretter en UT-brukerkonto sender vi deg en e-post med en lenke som du må klikke på for å bekrefte at e-postadressen er din. Denne lenken fungerer bare én gang, og du må klikke på den for å få tilgang til ditt innhold på UT. Ikke mottatt e-post? Les mer om hva du må gjøre


Hva skjer med alle besøkene jeg har registrert i eksisterende SjekkUT til nå, mister jeg dem?

Nei, vi tar vare på alle dine tidligere besøk registrert i eksisterende SjekkUT. Det er imidlertid viktig at du bruker samme e-postadresse når du oppretter en UT-brukerkonto, slik at vi kan finne igjen dine tidligere besøk.

Dersom du ikke tar i bruk "nye" SjekkUT i UT-appen og oppretter en UT-brukerkonto innen 31.12.2023 vil dine gamle brukerdata og tidligere registrerte besøk bli permanent slettet.

NB! Når du oppretter en UT-brukerkonto sender vi deg en e-post med en lenke som du må klikke på for å bekrefte at e-postadressen er din. Denne lenken fungerer bare én gang, og du må klikke på den for å få tilgang til ditt innhold på UT. Ikke mottatt e-post? Les mer om hva du må gjøre


Jeg finner ikke mine gamle besøk eller lister i UT-appen. Hva er feil?

Det kan være flere årsaker til at du ikke finner dine tidligere registrerte besøk og lister du tidligere er påmeldt i UT-appen:

  1. Du har ikke lastet ned siste versjon av UT-appen.
  2. Du har opprettet en UT-brukerkonto med en annen e-postadresse enn du brukte i eksisterende SjekkUT.
  3. Du har ikke bekreftet e-postadressen til UT-brukerkontoen din.
  4. Du hadde flere brukerkontoer med samme e-postadresse i eksisterende SjekkUT.
  5. Listene du var påmeldt kan ha blitt avpublisert av foreningen/turlaget som er ansvarlig for den.

Ta kontakt på post@ut.no dersom du ikke finner dine tidligere registrerte besøk i UT-appen.


Jeg finner ikke "nye" SjekkUT i UT-appen. Hvorfor ikke?

Det skal være mulig å registrere besøk på alle turmål/steder og hytter i UT-appen. Se etter en knapp som heter "SjekkUT" når du åpner stedet eller hytta i appen. Dersom du ikke finner knappen kan årsaken være en av følgende:

  1. Du har ikke lastet ned siste versjon av UT-appen.
  2. Du har ikke skrudd på visning av turmål/steder eller hytter i kartet
  3. Du har åpnet et turforslag

Det står "Ukjent navn" på mange av stedene jeg har besøkt tidligere. Hvorfor det?

Dette betyr at stedet eller hytta har blitt avpublisert på UT.no. Dette har i enkelte tilfeller blitt gjort fordi det har vært flere oppføringer av samme sted - da har det ene stedet blitt beholdt, mens de(t) andre har blitt avpublisert. Ta kontakt med foreningen/turlaget som er ansvarlig for publiseringen av stedet på UT.no for eventuell videre oppfølging.


Hvordan får jeg tak i UT-appen?

UT-appen er tilgjengelig for iPhone og Android-telefoner og kan lastes ned i respektive app-butikker. Appen er selvfølgelig helt gratis!


Har du flere spørsmål om SjekkUT? Ta kontakt med oss på post@ut.no