Blir du inspirert av 71 grader nord?

I gårsdagens episode av 71 grader nord kjendis på Rjukan startet deltakerne  på Gvepseborg etter å ha hatt en strabasiøst kamp under tyttebæret og blåbæret i Krossobanen. Fikk du lyst til å utforske Hardangervidda, så har vi gode tips om hvor du bør gå!

På vår side https://www.ut.no/ finner du allerede ferdig planlagte turtips, i vår travle hverdag er det godt å få et ferdig turprogram i hendene. Du kan til og med få tips til hva du skal pakke https://www.ut.no/artikkel/1.7753817/, det har aldri vært lettere å dra på tur!

Helberghytta: 

Du kan ta svevebane (Krossobanen) til Gvepseborg. (Utenom rutetid kan man følge en bratt gammel anleggsvei med en del vindfall fra nedre til øvre stasjon. NB: ikke bilvei!. 2 t opp og 1,5 t ned.) Fra øvre stasjon opp veien ca. 800 m vestover. I første sving inn på på T-sti som går over Kringlehovda. Stidele her for lokaltmerket sti til Rjukan Fjellstue. Videre opp til Våerroe og nytt stidele til Hjerdalen og Rjukan fjellstue. Opp langs Våeråe og Våervatn til stidele like sør for hytta og bort til hytta https://www.ut.no/tur/2.8353/.

Rjukan Fjellstue:

Svevebane til Gvepseborg. (Utenom svevebanens rutetid kan man følge anleggsvei. NB: ikke bilvei! Fra nedre til øvre taubanestasjon, drøyt 2 t opp og 1,5 t ned.) Lia er ekstremt bratt og veien kan ikke sies å være bratt, men veien har 19 hårnålsvinger. 

Fra Gvepseborg mot vest oppover på veien ca. 800 m. I første sving inn på på T-stien mot Kringlehovda. Stidele på nordsida av toppen til Helberghytta og Rjukan fjellstue over fjellet. Herfra på lokaltmerket sti (ikke DNT) vestover ned til Våeråstaul og så mot sørvest forbi Grendalen til Nystaul. Her kommer man inn på Sabotørruta som følges ned i Hjerdalen. Herfra på vei sørøstover over ryggen og ned til fjellstua https://www.ut.no/tur/2.12248/.

Sykkeltur på Hardangervidda:

Sykkeltur på vidda i Telemark kan gi deg flotte natur- og kulturopplevelser! Start turen med Krossobanen, Nord-Europas første taubane.

Rjukan – Kalhovd – Rjukan 

Dag 1: Turen starter med et skikkelig løft fra Rjukan opp til 886 meters høyde. Krossobanen stod ferdig i 1928 og var en gave fra Norsk Hydro til Rjukan, slik at innbyggerne skulle få se sola i vinterhalvåret. Taubanen med «Tyttebæret og Blåbæret» tar fem-seks sykler hver. Bratt stigning de to første kilometerne fra Gvepseborg. Veien videre er småkupert, godt vedlikeholdt og skiltet med sykkelskilt, rute 30. Grusen kan være grov enkelte steder, så det anbefales å ha breie dekk på sykkelen. Langs veien ligger en rekke gode fiskevann med ørret og røye. De siste kilometrene går turen langs Kils- og Kalhovd-fjorden med flott utsyn over vidda. Kalhovd Turisthytte (1100 moh.) har mange sykkelgjester. Ta gjerne avstikkeren med båt til Mårbu og fottur tilbake.

Dag 2: Fra Kalhovd fortsetter du på skiltet rute med flott utforkjøring ned Breisetdalen og Gausetdalen, langs en brusende elv og mange flotte rasteplasser. Nede ved Atrå og Tinnsjøen følger du riksveien til Rjukan. Lett å sykle, men en del trafikk. Turforslaget er utarbeidet i samarbeid med Syklistenes Landsforening. 

Husk å sette av tid på Rjukan. Da Rjukanfossen ble lagt i rør og salpeterfabrikken reist på begynnelsen av 1900-tallet, betød det starten på et helt nytt bysamfunn. I løpet av få år ble det planlagt og bygd en svært klassedelt by. Også arkitektonisk har den noen helt spesielle kvaliteter. Norsk Industriarbeidermuseum i Vemork Kraftstasjon er også verdt et besøk. Muséet inneholder viktig norsk krigshistorie, blant annet om tungtvannsaksjonen på Vemork under 2. verdenskrig. Turen kan avsluttes med dresinsykling fra Tinnsjø Kro ved Mæl stasjon. Det er Rjukan og Tinnosbanens venner som leier ut dresiner.

Mer informasjon om Rjukanområdet får du ved å gå inn på www.visitRjukan.com, www.krossobanen.no, www.visittelemark.com, og www.visitvemork.com https://www.ut.no/tur/2.5638/

Mulighetene er mange, ta deg en titt på vår planleggingsside for inspirasjon: https://www.ut.no/finn/?q=gvepseborg

Skrevet av Turid Homme 13. mars 2017