Ofte stilte spørsmål om
fellesturer og kurs

Ønsker du å delta på fellestur eller kurs sammen med likesinnede, turglade mennesker? Da bør du ta en titt i vårt turprogram og finne en tur som passer deg! Har du spørsmål angående fellestur eller kurs, finner du et utvalg ofte stilte spørsmål under. 

1. Hvordan finner jeg en fellestur eller et kurs jeg kan melde meg på? 

Vi har mange brosjyrer hvor du får oversikten over turer, men all detaljert informasjon finner du på nett i vår turkalender. Her kan du velge tidspunkt, om du ønsker kurs eller fellestur, samt mange flere alternativer. 

2. Hvem melder seg på fellesturer og kurs? 

Alle typer mennesker! Om turen passer spesielt for en aldersgruppe eller om det er kriterier, så vil det stå i informasjonen om turen. Eksempel: "55 +" eller turen passer barn fra 6 år". Om man leser turbeskrivelsen finner du ut hvem turen passer for.  

3. Jeg skal gi bort en fellestur i gave. Kan jeg holde dette hemmelig? Hvem får informasjon? Hva betyr "bestiller" og "deltaker" når jeg melder på? 

Om du ønsker å gi bort en gave - og holde det hemmelig - ber vi deg om å kontakte oss for å melde deg på. Ring turinformasjonen på 35 53 25 55. 

4. Hva betyr det at en tur er markert som krevende? 

Det vl si at turen inneholder dagsetapper på inntil ca. 25 km, delvis utenom merkede løyper. Disse turene passer for deg som er i god form og har noe fjellerfaring. Her kan du lese mer om gradering av turene. 

5. Turen er fullbooket, men det er mulig å melde seg på venteliste. Hvordan fungerer det med venteliste? 

Om det dukker opp ledig plass og du får mulighet til å bli med, blir du kontaktet på mail - noen ganger telefon - av administrasjonen. Oftest skjer dette tett opp mot tidspunktet på turen. Å være på venteliste er ikke bindende, men det er fint om du gir beskjed til oss om du ikke lenger ønsker å stå på venteliste. 

6. Jeg ønsker å melde meg på en tur og lurer på hvor mange som allerede er påmeldt? 

Finn turen/kurset du ønsker å sjekke i vår turkalender. Trykk "Meld deg på". I neste vindu vil det stå hvor mange plasser det er igjen. Om du ikke er innlogget på dnt.no må du logge inn for å se dette. Du kan ha din egen bruker på dnt.no, selv om du ikke er medlem. 

7. Er dusj inkludert i turpakken?

Dette vil opplyses om i turinformasjonen. Som regel vil dette inngå i prisen når vi benytter DNT Telemark sine hytter. 

8. Fakturaen jeg har fått må være feil, hvem kan hjelpe meg med dette? 

Vi kan hjelpe deg. Kontakt tursenteret og forklar situasjonen. 

9. Jeg vil melde meg på en tur som er arrangert av et annet lokallag,  kan dere hjelpe meg med det? 

Dessverre, vi har bare mulighet til å bistå om du skal dra på tur med DNT Telemark. Kontakt det turlaget som arrangerer turen. 

10. Hva dekker avbestillingsbeskyttelse? 

Avbestillingsbeskyttelsen er valgfri og du kjøper den når du melder deg på en tur. Den dekker turprisen om du blir forhindret fra å delta på turen. Merk at du må ha legeerklæring. Du kan lese mer om avbestillingsregler her. 

11. Jeg ønsker å ta med hunden min på fellestur/kurs. Går det bra? 

Dessverre, så kan man ikke ta med hund på fellestur. Denne beslutningen er tatt med hensyn til allergikere, hyttene sin kapasitet og utfordringer med transport. 

12. Jeg har meldt meg på en fellestur/kurs i regi av DNT Telemark. Kan jeg melde meg av uten kostnad? 

Om det er 30 dager til avreise eller mer, så refunderer vi hele beløpet. Vi beholder likevel 300 kr i administrasjonsgebyr. 

13. Jeg meldte meg akkurat inn i turistforeningen og ønsker å melde meg på en fellestur/kurs. Når jeg skriver inn medlemsnummeret jeg fikk, kommer det opp som ikke gyldig. Jeg får dermed feil pris. Hva gjør jeg? 

Det tar cirka en virkedag før ditt nye medlemsskap blir registrert i alle datasystem. Vi beklager denne forsinkelsen. Om det er mange ledige plasser på turen, så kan du vente en dag og prøve igjen. Om det er viktig for deg å få turen booket med en gang, kan du ringe eller komme innom tursenteret. Vi har dessverre ikke mulighet for å refundere "ikke medlems - tillegget" dersom du melder deg på uten gyldig medlemsskap.  

14. Kan jeg bytte fra en tur til en annen? 

Ja, det kan du! Kontakt tursenteret så hjelper vi deg. Vi gjør oppmerksom på at et administrasjonsgebyr på 300 kr blir lagt til ved endring av tur. Hvis du bytter tur for tett opp til avgang, vil det regnes som en avbestilling. For å se alle vilkår for deltakelse, se vilkår for deltakelse. 

15. Jeg har fått faktura for en tur og har ikke betalt innen fristen. Er jeg fremdeles påmeldt? 

Du blir ikke meldt av turer selv om du ikke har betalt innen fristen. For å slippe purregebyr ber vi deg betale innen fristen eller så fort du finner ut av dette. 

16. Kan jeg reservere plass på en tur og tenke meg litt om før jeg bestiller? 

Dessverre, det har vi ikke mulighet for. For å ha plass på en tur må du bestille.