10 topper på 1 dag

Rebekka L. Øvre-Eide og Anette Gjermundsen på Vealøs

10 toppern er i vinden om dagen. Det er mange som går på tur å velger seg ut en topp for dagen, mens andre tar flere. Her er referate fra to spreke som gikk 10 topper på rappen.

Tekst og foto: Rebekka L. Øvre-Eide

Multitoppturen lørdag gikk veldig fint

Vi begynte kl.07.30 og var ferdige rett før kl.21. Altså var vi på tur (til fots og i bil mellom topper) i 13,5 timer. I følge distanser oppgitt på Titopper-sidene ble gåturen totalt på 48,4 km. Været var topp og alt gikk veldig bra.

Første topp var Valås. Det gikk som forventet kjapt og greit. Vi møtte en annen turgåer og sørget for å fortelle om langturen: det ligger forpliktelse i å ha fortalt om turplanen til andre! Vi kjørte til Flogstadtjenn og besøkte derfra Fjerdingen. Passet på å gå bortom det virkelige toppunktet. Bonus på vei dit var en hare som spratt frem på stien. Det var det eneste ville dyret vi så på hele turen når vi ser bort fra beverene som trofast ligger og vaker i "dammen" sin både på vei opp og ned til Fjerdingen. Så skulle vi til Årdalsåsen; vi hadde bestemt å gå opp fra Lunde i Bjørkedalen. Før klokken var halv elleve var den i boks.

Så ble det en litt lengre kjøretur opp til Søndre Skifjell, og derfra gikk turen til Galten. Dette var faktisk 1 av 2 topper hvor vi traff flest andre turgåere; 4 i tallet. Turen var den lengste for dagen, over 8 km. Vi gikk opp via nordre sti og ned den søndre. Men vi vil egentlig anbefale folk å gå opp og ned via søndre sti. Det får vi huske neste gang vi planlegger 10 topper på 1 dag.

Topp nr. 5 var Vestre Vealøs. Dit skulle vi følge stien fra Oddbakken. Vi surret litt i starten fordi vi trodde at vi skulle gå inn ved hoppanlegget. Men så fant vi skilting og blåmerking helt i nordenden av parkeringen. Dette var en fin tur til dagens nest høyeste topp som markerte halveis til 10. Kun 1 turgåer møtte vi på toppen, og han var så hyggelig at han tok bilde av oss ved varden. Tilbake til bilen var klokken blitt drøyt halv fire, og vi satte kursen mot Haugerød. Jeg hadde opprinnelig hatt en plan om å gå toppene Blåfjell-Vestre Skrehelle og Ramsberget på samme tur. Men vi splittet opp og tok Blåfjell alene. Det er uvant med de åpne hogstfeltene på veien opp, men utsikten på toppen er flott og det er alltid koselig å være innom hytta.

Nedtellingen var nå for alvor i gang og det var bare 2 turer igjen; hver med 2 topper. Selv om det begynte å knirke litt i noen venstrehofter, ga vi gass og kom til Vestre Skrehelle bare 33 minutter etter at bilen var parkert i Fjelldalen. Så bar det over Skrehelle og bort til Ramsberget. Der hadde vi fin utsikt til 2 av toppene som allerede var lagt bak oss.

Siste biletappen gikk til hoppbakkene ved Rugtvedtkollen. Her skulle vi gå runden Solmyrås-Piggen-Kjerkåsen. Vi holdt et lavt men jevnt tempo. Det hadde vært antydning til litt skyer, men på begge toppene fikk vi fin kveldssol. På Kjerkåsen feiret vi topp nr.10 med en felles selfie ved gamma.

Vi er begge kjempefornøyd med turen og kan virkelig anbefale dette.